Semesterbilder från Alcudia

Mallorca på kvällen.

Hamnen i Alcudia.

Solsemester på Alcudia, Mallorca en vecka med familjen i början av juli. Mjuk gyllenbrun bred sandstrand och kristallklart vatten. Perfekt för barnfamiljer. Fullt med svenskar, engelsmän, norskar, danskar...du kan nästan känna dig som hemma.

Bok jag vill läsa på flyget

10 timmar på ett flyg kan antagligen bäst spenderas med en bok i knät emellanåt. På adlibris.se hittade jag en Josephine-bok som jag tror skulle passa min smak.

Syskonkärlek av Sheila O`flanagan

Syskonkärlek är berättelsen om Romy Kilkenny och hennes familj. Romy jobbar som arkeolog och reser runt i världen på olika tillfälliga jobb. Hon tror sig ha funnit sin plats på jorden i Australien, där hon trivs med både jobb och Keith killen hon delar bostad med. Men när hon med kort varsel tvingas hem till Irland för att ta hand om sin sjuka mamma vänds allt upp och ned. Plötsligt måste hon konfrontera allt det hon velat fly från: sina två halvsyskon Darragh och Kathryn, båda framgångsrika och lyckade på alla vis. Och Veronica, hennes vackra och glamorösa mamma, som alltid sett ut att vara tjugo år yngre än hon verkligen är. Romy har alltid ansetts vara familjens svarta får som inte velat ta ansvar och helst tillbringat sin tid med att gräva i lera efter gamla skelett.
Hemkomsten blir mer problemfylld än Romy kunnat ana. Hennes syskon motarbetar henne, hennes pappa har gift om sig och skaffat en ny familj och gamla konflikter med Veronica kommer återigen upp till ytan. Dessutom verkar hennes syskon inte vara så lyckliga under den lyckade fasaden. Oväntat hamnar Romy i mitten av alla problem och hon tvingas lära känna sin familj på nytt. Samtidigt längtar hon ändå mest tillbaka till Australien och Keith, hennes bäste vän, som plötsligt börjar kännas så avlägsen ...

Kanske tycker jag att 172 kronor är lite för dyrt för min plånbok när jag egentligen har andra böcker hemma att läsa.
Som den här:

Vår resa

(Text kopierat från resekatalogen nästan rakt av)

Dag 1:
Avresa från Kastrup

Dag 2:
Vi landar på morgonen och kliver ombord på Maglevtåget som avverkar de tre milen mellan flygplatsen och den ultramoderna stadsdelen Pudong på några minuter. Vi tar hissen upp i det spektakulära Shanghai World Financial Center och blickar ut över stadens glänsande skyskrapor. Långt där nere ser vi de koloniala byggnaderna längs The Bund, gyttret av bilar och det tunga pråmarna som trafikerar floden. Därefter besöker vi Shanghai Museum, vars moderna byggnad skall efterlikna ett forntida kinesiskt ding-kärl. Museet rymmer en utsökt samling av vackra bronser, skulpturer, porslin, kalligrafi och mycket annat. På kvällen äter vi vår välkomstmiddag.
(Jag fasar för första dagen. Tänk om man inte fått sova på planet...)

Dag 3:
I Gamla stan, Shanghais äldsta stadsdel och det enda som finns kvar av tiden före den västerländska invasionen, möts vi av myllret av människor bland de vackra husen i traditionell stil. Här finns mängder av små affärer som säljer lokala produkter, allt från olika sorters te, till fina penslar och rispapper. Vi ser det berömda tehuset och besöker den magnifika Yu-trädgården med sina vackra portar, guldfiskdammar och paviljonger. Trädgården anlades redan i slutet av 1500-talet och klassas som en av de vackraste trädgårdarna i hela landet. Eftermiddagen är fri för egna aktiviteter. På kvällen ser vi en akrobatikshow.

Dag 4:
Vi tar bussen vidare till Suzhou, Orientens Venedig. Suzhou är berömt för sina kanaler, vackra trädgårdar och landets finaste siden. Redan för 5000 år sedan började man i Kina att framställa siden. Än idag är kineserna världsledande på detta. Vi passar därför på att besöka en sidenfabrik där vi bland annat får se hur kokonger nystas upp till flera hundra meter långa, glänsande silkestrådar. Strax utanför Suzhou ligger det lilla vattensamhället Tongli, med pittoreska bostäder och arbetsplatser mitt i kanalsystemet. Vi promenerar i de vackra omgivningarna och längs de smala kanalerna med sina välvda broar. Efter middagen stiger vi i Suzhou ombord på nattåget som tar oss till Peking.

Dag 5:
Vi kommer fram till Peking på morgonen. Mitt i staden ligger Himmelska fridens torg, Pekings hjärta. Vi strosar över torget och fortsätter sedan in i världens största kejsarpalats - Förbjudna Staden. Innanför palatsets tio meter höga murar levde de kinesiska kejsarna under mer än 500 år, totalt isolerade från omvärlden. Vanliga människor gavs ingen inblick i det kejserliga livet och fick aldrig se Himmelens son, som kejsaren kallades. I palatsets hjärta står den förnämliga Draktronen. Härifrån styrdes Kina ända fram till 1911, då Kejsardömet störtades. Efter lunch besöker vi Lamatemplet, ett av de finaste tibetansk-buddhistiska templen utanför Tibet.

Dag 6:
Idag reser vi över 2000 år tillbaka i tiden när vi får vandra på historiens största byggnadsverk, Kinesiska muren. Det var Kinas förste kejsare som på 2000-talet f.Kr. beordrade hundratusentals män att sammanfoga små, befintliga murar till en jättelik försvarsanläggning. Byggandet pågick dag som natt, i såväl brännande sommarhetta som isande vinterkyla. Muren kom slutligen att bli över 600 mil, vilket motsvarar sträckan mellan Nordkalotten och Medelhavet. På vägen tillbaka till centrum passerar vi Olympic green, platsen för de olympiska spelen.

Dag 7:
Tidigt på morgonen besöker vi en park för att uppleva den traditionella morgongymnastiken Taiji. Därefter ser vi Himmelens Tempel, som med sitt blåskimrande tak anses vara Pekings vackraste byggnad. Templet byggdes i början av 1400-talet och hit kom kejsaren varje år, dagen före vintersolståndet, för att offra och be gudarna om goda skördar. Kina är världens största producent av sötvattenspärlor. Vi besöker därför en pärlaffär med pärlor i alla färger, former och storlekar. Strax norr om Peking ligger Sommarpalatset. Denna stora trädgårdsanläggning fungerade förr i tiden som sommaresidens för den kejserliga familjen, som i den tryckande sommarvärmen sökte sig till denna oas av vatten, berg och skugga. På kvällen ser vi en färgsprakande pekingopera.

Dag 8: Programfri dag i huvudstaden. På kvällens avskedsmiddag står den läckra Pekingankan på menyn.

Dag 9: Hemresa från Peking med ankomst till Sverige samma dag.

Herregud, vilken resa det här kommer bli!

Kina - ett land som har allt

KINA. Jag tänker det. Min mun säger det. Vi ska till Shanghai och Peking. Om mindre än två veckor. Men det känns inte som om det är sant. Det känns inte verkligt. Nej, det är inte jag som ska resa.
Kina. Så långt borta. Flygtid på tio timmar. Tidsskillnad på sex timmar.
Det suger till lite i magen. Det ska bli så spännande. En ny världsdel. Ett nytt land. Ett stort land. Stora stora storstäder. Miljontals människor. En helt ny kultur. Det kanske blir en kulturchock.
Tänk om något händer. Tänk om vi tappar bort varandra. (Det gör vi inte). Tänk om vi blir sjuka. Vad gör vi då? (Usch. Kaos i min hjärna. Som tur är det en gruppresa med svensktalande guide).
Det känns bra att vi gör det ihop. Att det är med honom som jag ska uppleva en helt ny värld med. Mannen jag vill leva med.
Tänk om jag besöker ett land jag senare ska bo i. Någon gång i mitt liv. Med honom. Det vet man aldrig.
Ett helt ny språk att behärska. Ett språk jag inte kan. Jo, jag kan wo ai ni. Men det kommer jag inte långt med. Det kommer jag aldrig säga till en främling.
Och Peking. Jag vet inte ens om jag gillar Peking. Tanken på att han kan lämna mig en termin för att plugga i den staden gör mig svimfärdig.

Gruppresa med Lotus travel 7-15 augusti, Shanghai - Suzhou - Tongli - Peking.

Välkommen till min nya blogg!